40 manieren om je libido te stimuleren na 40

40-manieren-om-je-libido-te-stimuleren-na-40

Het is heel normaal om na je veertigste veranderingen in je libido te ervaren. Je hormonen of testestoron veranderen nu eenmaal als je middelbare leeftijd dichter bij komt. En dan komen er ook nog de alledaagse stressfactoren bij zoals carriere, opvoeding van kinderen waardoor je zin in seks ook weer een deuk kan oplopen. Wees gerust, je staat hier niet alleen in. Na je veertigste, dat geldt voor mannen en vrouwen, verandert je seksdrive.

Het goede nieuws? Je kunt je libido na je veertigste gewoon een extra boost geven. Werk aan je relatie of maak veranderingen in je alledaagse patroon, zoals gezonder leven. Er zijn tal van manieren om je seksuele lusten te verhogen na je 40e. Je hebt het allemaal nog zelf in de hand, dus geef je libido een boost met onze 40 sekstips:

Hoe de zin in seks te vergroten na je veertigste:

  1. Stop met slechte gewoontes
    Als je nog steeds rookt, dan is het sowieso een goed moment om nu te stoppen. Uiteraard niet alleen voor je gezondheid, maar in dit geval dus ook voor het verhogen van je libido. Onderzoeken tonen aan dat roken het libido duidelijk aantast, op een negatieve manier. Druk die sigaret uit, gooi het pakje weg en geef je libido een boost in de slaapkamer!
  2. Wees meer open naar je partner
    Praten over je verlaagde seksdrive is niet altijd makkelijk en het betekent dat je jezelf bloot gaat geven aan de ander. Het is wel de beste manier om het dalende libido tegen te gaan. Op een open en emotionele manier communiceren zorgt voor een sterkere band, wat weer kan leiden tot betere seks.
  3. Praat vooral over je voorkeuren en antipathieën
    Veel stellen doen al jarenlang hetzelfde ritueeltje tussen de lakens, omdat ze gewoonweg het zo gewend zijn en wel prima vinden. Als je zin in seks verminderd, kan juist die verandering van seksuele handelingen de oplossing zijn. Praat met elkaar over wat je wel en niet fijn vindt tijdens de seks. Heeft een van jullie bepaalde onvervulde seksuele verlangens? Wees open naar elkaar en oordeel niet. Jullie openhartigheid kan naar nieuwe intimiteiten leiden.
  4. Stop met zo veel stress
    Stress staat veel dingen in de weg. Stress zorgt onder andere voor een te hoge cortisolspiegel, die daardoor weer een negatieve invloed heeft op jouw seksdrive. Achterhalen waar jouw stress vandaan komt en hoe deze weg te nemen, zorgt voor de juiste stappen naar het verhogen van je libido en verbeteren van je seksleven.
  5. Slaap voldoende
    We noemden net al het verminderen van stress. Juist die verbeterde gemoedstoestand zorgt er ook voor dat je beter gaat slapen. En een uitgerust lichaam heeft nu eenmaal meer zin in seks. Een studie uit 2015 gepubliceerd in de Journal of Sexual Medicen ontdekte dat vrouwen die meer slaap krijgen, meer seksuele verlangens hebben. Voor elk uur extra slaap die een vrouw krijgt, neemt de kans op seksuele activiteit met 14 procent toe.

    Uitgerust en slapen

  6. Vergeet niet te kussen en knuffelen
    Als je gefrustreerd bent over je lage libido, denk je vaak dat de oplossing meer seks hebben is. Het geheim van meer libido zit juist in het stukje daarvoor. Tijd voor elkaar nemen, kussen en knuffelen. Zeker als je veel stress ervaart (zie hierboven). Oftewel het verbeteren van de band met je partner is de sleutel naar meer libido.
  7. Deel huishoudelijke taken
    De band met je partner verbeteren begint al bij de huishoudelijke taken. Als jij of je partner het gevoel heeft hij/zijn veel meer huishoudelijke taken moet doen, dan zal dit negatieve effecten hebben op jullie seksleven. Diegene die de huishoudelijke taken doet voelt zich daardoor meer gelijk en niet een dienstmeisje/jongen. Waardoor niemand zich meer ongelijk voelt en hierdoor stress krijgt. En gelijkwaardigheid is ook weer het verbeteren van jullie band als partners. Resultaat, meer libido.
  8. Ga op vakantie
    Mocht je nog een reden zoeken om eindelijk die mooie reis te boeken. Onderzoek wijst uit dat tijdens vakanties het seksleven van de meeste koppels opbloeit!

    Lees ook: Hoe overleef je vakantie met kinderen jonger dan 4 jaar

  9. Wees creatief
    Eentonigheid en routine is een ontzettende seksdrive killer. Doe eens wat anders. Wees dus creatief en boek bijvoorbeeld eens een hotel met z’n tweeën. Probeer eens andere standjes uit. Kijk samen naar een erotische film. Experimenteer en verras elkaar.
  10. En sta open voor nieuwe ervaringen in de slaapkamer
    In een studie uit 2019 gepubliceerd in de Journal of Sex Research, ontdekten onderzoekers dat hoe mee je jezelf open durft (en je partner) te stellen voor nieuwe ervaringen, hoe beter de seksuele ervaringen worden. Dus probeer nieuwe dingen,nexperimenteer samen en blijf open staan voor nieuwe seksuele ervaringen.
  11. Eet veel avocado’s.
    Een gezond eetpatroon is cruciaal voor je gezondheid en daardoor dus ook voor je seksleven. Een van de belangrijkste ingrediënten voor je seksleven is avocado. Volgens de University of Pennsylvania School of Medicine, zorgt de vitamine B6 in de avocado’s het vrouwen gemakkelijker maken om in de stemming te komen. De groene vrucht heeft ook een positief effect op mannen, het houdt het hart gezond. Wat op zijn beurt weer helpt bij het pompen van bloed naar een goeie erectie.
  12. Knabbel aan wat chocolade
    Een stuk van chocolade per dag houdt de seksuele disfunctie weg – althans volgens een studie uit 2006 gepubliceerd in de Journal of Sexual Medicine. De auteurs van dit onderzoek ontdekten dat degenen die dagelijks chocolade aten, hogere libido’s en een betere seksuele functie hebben in vergelijking met de proefpersonen die geen chocola hadden gegeten.
  13. Eet meer citrusvruchten.
    Je weet wellicht al dat het eten van veel citrusvruchten goed is voor je gezondheid. Wat je misschien niet weet, is dat het eten van deze zure lekkernijen ook een van de manieren is om je zin in seks te stimuleren. Een studie uit 2002, gepubliceerd in het tijdschrift Biologische psychiatrie ontdekte dat mensen met een hoge inname van fruit vol ascorbinezuur – zoals sinaasappels en grapefruits – meer (en betere!) seks hadden.

    Avocado, citroen en gember

  14. Neem een ​​kopje koffie
    Koffie maakt je wakker, geeft je energie en stimuleert je zin in seks. Een studie uit 2015 gepubliceerd in het tijdschrift PLoS One ontdekte dat mannen die tussen de 85 en 170 milligram cafeïne (2-3 koppen koffie) per dag consumeerden, 42 procent minder kans hadden op erectiestoornissen. Dus pak morgenochtend een kopje of twee en app je partner om vroeg terug te komen van werk.
  15. Drink wat rode wijn
    Het drinken van rode wijn voor je libido klinkt misschien veel te mooi om waar te zijn – en toch is het een manier om je zin in seks te stimuleren. In een studie uit 2009 onder bijna 800 vrouwen gepubliceerd in de Journal of Sexual Medicine, concludeerden onderzoekers dat een gematigde hoeveelheid van deze drank met antioxidanten het seksuele verlangen hielp verhogen.
  16. Maar overdrijf niet met alcohol
    Je las hierboven al dat een beetje wijn de zin in seks kan vergroten. Met de nadruk op een beetje of een glas. Waarbij teveel alcohol precies het tegenovergestelde effect kan hebben op het krijgen van libido of zelfs een orgasme te krijgen. Dus houd je alcoholgebruik tot een minimum beperkt, anders is al die rode wijn voor niets.
  17. Breng je eten op smaak met saffraan
    Saffraan – een chique rode specerij die veel in de Arabische keuken wordt gebruikt – zorgt niet alleen voor smaak. Een studie uit 2012 gepubliceerd in het tijdschrift Menselijke psychofarmacologie stelde vast dat deze kostbare smaakstof ook de vagina vochtiger kan maken tijdens seks.
  18. Snijd wat watermeloen voor jezelf
    Hoewel het eten van watermeloen wordt geassocieerd met de zomertijd, zou je er het hele jaar door een hoofdbestanddeel van willen maken: onderzoek uit 2008 uit Texas A & M University ontdekte dat de vrucht Viagra-achtige effecten kan hebben op het lichaam, waardoor je libido een stevige boost krijg.
  19. Schep extra asperges op
    Asperges zijn sowieso al een lekkernij, maar het feit deze stengels uit de grond ook je libido kan verhogen, is des te meer reden om ze op het menu te zetten. Een recensie uit 2013 gepubliceerd in de Asian Pacific Journal of Tropical Disease wees uit dat het eten als een tonicum wordt beschouwd. Het zorgt er niet alleen voor dat je zin in seks krijgt, maar ook dat alles daar beneden goed en hard blijft werken. Ook als je wat ouder wordt.
  20. Eet een appel (of twee!) Per dag.
    Een appel per dag houdt niet alleen de tandarts weg. Het brengt je ook vaker in bed met je partner. Dat blijkt uit een studie uit 2014 die in het tijdschrift is gepubliceerd Archief van gynaecologie en verloskunde, waaruit bleek dat degenen die minstens één appel per dag aten, een betere seksuele kwaliteit van leven hadden dan degenen die dat niet deden.
  21. Drink granaatappelsap
    Naast water is er nog een andere belangrijke drank die je voor je libido kunt drinken: granaatappelsap. In een studie uit 2012 uit Queen Margaret University in Schotland helpt al één glas granaatappelsap per dag om de seksuele stemming van de deelnemers te verbeteren en om de hoeveelheid testosteron in hun lichaam te verhogen. Beiden dus goed voor je libido.
  22. Probeer wat af te vallen
    Als de weegschaal de laatste tijd wat hogere cijfers gaat tonen, kan dat de reden zijn dat jouw geslachtsdrift een klap heeft gekregen. “Als je onzeker bent over hoe hoe je lichaam eruitziet, dan kan dat invloed hebben op hoe je je voelt tijdens de seks”, zegt Cindy Meston, Ph.D.Fitness. Als je je prettig voelt over jouw lichaam (wat wellicht betekent dat je wat wil/moet afvallen) ga je ook zekerder naakt naast iemand liggen.

    Lees ook: Gewichtstoename bestrijden na je 40e

  23. Mediteer elke dag
    Als je tijd kunt maken om ’s ochtends koffie te zetten en door Facebook of Twitter te scrollen. Dan kun je ook tijd vrijmaken voor meditatie. En het goede nieuws is dat medidatie net zo goed voor je hersenen is als seks. Een studie uit 2017 gepubliceerd in de Journal of Sex Research concludeerde dat op mindfulness gebaseerde therapie de seksuele behoeftes kan helpen verbeteren.
  24. En train vaak/vaker
    Door dagelijks fysiek of mentaal (mediteren) te trainen verbeter je humeur en maak je gelukshormonen (serotonine) aan. En een goed humeur en geluksgevoel dragen op hun beurt weer bij in een verhoogde zin in seks. In een studie uit 2018 gepubliceerd in het tijdschrift Seksuele geneeskunde beoordelingen, ontdekten onderzoekers dat de proefpersonen na een zware training meer opgewonden en seksueel tevredener waren.
  25. Doe aan yoga
    Yoga is niet alleen goed om je flexibiliteit te vergroten, het kan ook je seksuele verlangens vergroten. Een studie uit 2010, gepubliceerd in de Journal of Sexual Medicine ontdekte dat het doen van drie bepaalde yoga helpen bij het vergroten van het seksuele verlangen, de opwinding, het nat worden, het orgasme en de gemoedstoestand van vrouwen. Aan het einde van het 12 weken durende onderzoek gaf bijna 75 procent van de vrouwen aan dat hun seksleven enorm was verbeterd.

    Deze drie yoga-houdingen zijn goed voor je libido en gemoedstoestand:
    – Driehoekshouding of triangel Yoga houding
    – de Yoga slang
    – de zittende halve twist of halve meester van de vissen
    Libidoverhogende yoga poses
    Bron afbeeldingen: https://proyoga.nl/
  1. Word samen met je partner bezweet
    Je vindt het misschien leuk om alleen te trainen, maar hier is een reden om samen met je partner te trainen. Een studie uit 2007 gepubliceerd in de Journal of Neuroscience ontdekte androstadienone – een stof die voorkomt in het zweet van mannen – vrouwen behoorlijk kan opwinden. We hebben dan wel over vers mannnenzweet om het seksuele verlangen een boost te geven.

    Zweten

  2. Neem ginkgo biloba
    Ginkgo biloba bestaat al miljoenen jaren en wordt al sinds de oudheid medicinaal gebruikt. Onderzoek heeft aangetoond dat ginkgo biloba positieve effecten heeft op de hersenen en het geheugen. En in 2008 werd in de Journal of Sex & Marital Therapy geschreven dat dit kruid ook een positieve werking heeft op de seksuele verlangens van de gebruikers. Onderzoekers ontdekten dat het ginkgo biloba een positief effect had op het seksueel verlangen, het opgewonden raken en een beter orgasme.
  3. Probeer fenegriek
    Als je nog niet bekend bent met fenegriek, dan komt dit artikel over verhogen van je libido als geroepen. Het geneeskrachtige kruid wordt niet alleen aangeprezen als een manier om de bloedsuikerspiegel helpen te verlagen en de productie van moedermelk te verhogen. Maar fenegriek wordt ook als seksueel hulpmiddel gebruikt. In een studie uit 2011 gepubliceerd in het tijdschrift Fytotherapie-onderzoek ontdekte men dat het nemen van een dagelijkse dosis fenegriek, een positieve invloed heeft op het vergroten van je seksuele opwinding en het seksuele verlangen.
  4. Overweeg vaginaal oestrogeen
    Naarmate vrouwen ouder worden, is het normaal dat hun vaginale weefsel droger wordt door lagere oestrogeenspiegels. Gelukkig is er een oplossing: vaginaal oestrogeen. Specialist Judith Volkar, werkzaam in de Cleveland Clinic, “Je vaginale weefsel hebben oestrogeen nodig om goed te functioneren. Zonder oestrogeen wordt het weefsel erg dun en droog, en seks kan daardoor pijnlijk worden. Vaginaal oestrogeen kan helpen om de cellen weer voller te maken en daardoor de seks minder pijnlijk.”
  5. Plan tijd in voor seks
    Het voelt misschien raar om tijd vrij te maken in je agenda voor seks. Je bent misschien gewend dat seks juist ongepland en onverwacht moet zijn. Echter met een volle agenda, werk, kinderen, hobby’s, schiet seks er daardoor vaak bij in. De Mayo Clinic merkt op dat het toevoegen van tijd voor intimiteit aan je agenda, je zin in seks weer kan verhogen. Dat betekent dus dat je een agenda-uitnodiging naar je partner moet sturen met aubergine-emoji’s in de titel.
  6. Evalueer je medicatie met je arts of therapeut
    Bepaalde medicijnen kunnen je zin in seks verminderen. Ga alleen niet zonder toestemming van jouw arts of therapeut de inname van je medicijnen aanpassen. Als je denkt dat jouw medicijnen de oorzaak zijn van je seksuele problemen, ga dan in gesprek met je arts of therapeut om te kijken wat er mogelijk is qua medicatie inname.
  7. Probeer acupunctuur eens
    Het lijkt misschien eng om kleine naalden in je lichaam te steken, maar de Chinese acupunctuur bestaat al duizenden jaren. Acupunctuur wordt meestal gebruikt om pijn te bestrijden en stress te verminderen. Maar acupunctuur kan ook helpen om je libido te stimuleren. In een studie uit 2016 gepubliceerd in het tijdschrift Seksuele geneeskunde, ontdekten onderzoekers dat deelnemers met twee acupunctuur sessies per week gedurende vijf weken positieve symptomen vertoonden in de seksuele functies en de seksuele verlangens.
  8. Geef jezelf een acupressuurmassage
    Als acupunctuur te eng klinkt, is acupressuur een goed alternatief. Bij acupressuurmassage gaat de masseur/masseuse punten op je lichaam activeren die je zin in seks kunnen stimuleren en seksuele bevrediging kunnen vergroten. Zelf proberen? Een acuperssuurmessage duurt ongeveer 30 tot 60 seconden per keer. De beste acupressuur-punten om mee te beginnen? CV 6, of de Sea of ​​Qi, die zich twee vingerbreedtes direct onder je navel bevindt. “De buikspieren spannen zich vaak aan tijdens het vrijen, wat de stroom van seksuele energie kan blokkeren. Drukken op CV 6 en de acupressuurpunten eromheen kan de buikspanning verlichten, de urinewegen en het voortplantingssysteem versterken en de seksuele intimiteit en het plezier vergroten”, zegt acupressuur deskundige Michael Reed Gach.
  9. Pak de massageolie!
    Volgens de Mayo Clinic is de botanische massageolie Zestra perfect om de geslachtsdelen op te warmen. Gebruik de olie om elkaar sensueel en intiem te masseren. Zestra olie werkt zelfs zo goed dat in een kleine studie uit 2003 gepubliceerd in de Journal of Sex & Marital Therapy, bleek het zowel opwinding als plezier te vergroten. De juiste olie of glijmiddel gebruiken bij het stimuleren van de vagina of penis is sowieso veel beter dan zonder. Dus zorg voor extra gladheid met Zestra olie.

    Glijmiddel extra plezier

  10. Raak vertrouwd met het idee van seks
    Als het idee om seks te hebben en naakt te zijn in het bijzijn van je partner je bang maakt, dan kun je je angsten aanpakken. In een studie uit 2009 gepubliceerd in de Journal of Sexual Medicine stelden wetenschappers vrouwen bloot aan erotische films. Van de vrouwen met een verhoogd cortisol niveau, zag men een lager opwindingsniveau, in vergelijking met de vrouwen met een lager cortisol niveau. Cortisol wordt aangemaakt door stress en stress heeft een negatieve invloed op het libido.
  11. Probeer naar een sekstherapeut te gaan
    Naar een therapeut gaan van welke aard kan voor sommige mensen best spannend zijn, maar naar een sekstherapeut? Dat is dan helemaal een stap te ver. Dan moet je je seksueel bloot gaan geven? Volgens de eerder genoemde enquête van de AARP helpen sessies waarin je over jouw seksleven, zowel je seksuele opwinding als je genot stimuleren.
  12. Probeer clitorale therapie
    Stel dat jouw huisarts je zin in seks kan vergroten met een recept voor een apparaat wat rond de 100 euro kost. Zou je dat dan proberen? Welnu, zoiets bestaat en het heet het EROS Clitoris-therapieapparaat. Het stimuleert de clitoris en gebruikt een zacht vacuüm om de genitale doorbloeding naar het gebied te vergroten. In klinische onderzoeken voelde maar liefst 100 procent van de vrouwen een verhoogde sensatie. Over goed besteed geld gesproken!
  13. Experimenteer met seksspeeltjes
    Seksspeeltjes kopen na je veertigste? Ja, dat is dus heel normaal. Alleen al de voorpret van het (online) zoeken naar het juiste speeltje, kan al zorgen voor een verhoogd libido. Een studie uit 2017 gepubliceerd in het tijdschrif tVrouwelijke bekkengeneeskunde en reconstructieve chirurgie ontdekte dat vrouwen van middelbare leeftijd meer vaginale vochtigheid, meer orgasmes en meer genitale sensatie ervoeren na slechts drie maanden gebruik van een seksspeeltje zoals een vibrator en/of stimulator van de clitoris.

    Experimenteer met seksspeeltjes

  14. Doe Kegels
    Als je nog niet regelmatig Kegel-oefeningen hebt gedaan, dan is dit het juiste moment om hieraan te beginnen. Door je bekkenbodemspieren te trainen, kunt je jouw seksuele energie verhogen en zin in seks verhogen.
    Hoe doe je eigenlijk een Kegel oefening? Volgens Harvard Women’s Health Watch, is het het beste om te beginnen met het aanspannen van de spieren – dezelfde die je ervan weerhouden om te plassen – gedurende 2 tot 3 seconden. Herhaal dit 10 keer achter elkaar en herhaal deze sessie minstens 5 keer per dag. Een ander voordeel van Kegel oefeningen, je kunt ze gewoon overal doen zonder dat iemand het ziet.
  15. Bouw een relatie op buiten de slaapkamer
    Experimenteren tussen de lakens is belangrijk om je zin in seks te vergroten en te houden. En dat geldt ook voor het opbouwen van jouw relatie in het algemeen. Zoals Jan Shifren, directeur van het Massachusetts General Hospital Midlife Women’s Health Center, schrijft voor Harvard universiteit, “stellen die plezier hebben buiten de slaapkamer, hebben meer plezier in de slaapkamer. Probeer je te herinneren hoe leuk het was om tijd samen door te brengen toen je elkaar voor het eerst ontmoette, en creëer wat van die opwinding.”
    Met de drukte van alledag, werk, kinderen, sociale afspraken kan het gebeuren dat je vergeet om samen iets te doen. Met z’n tweeën. Maak hier tijd voor en plan dan iets om te gaan doen. Samen “avonturen” beleven zorgt voor een band, mooie herinneringen en meer mooie seks samen.
0 Reacties
Delen
Tip van de redactie

Tip van de redactie

Tips van de redactie zijn artikelen die wij zelf interessant vonden en de moeite waard vinden om te delen op onze website. Deze artikelen zijn speciaal vertaald en/of herschreven voor FitForty.nl.

Geef jouw reactie