Is creatine gebruiken na je 40e verstandig?

is-creatine-gebruiken-na-je-40e-verstandig

Creatine is een stof die uit de aminozuren arginine, glycine en methionine voortkomt en stikstof bevat. Creatinesupplementen kunnen je atletische performance in intensieve anaerobe oefeningen verbeteren. Bij jonge mannen wordt ondervonden dat creatine significant de dynamische kracht verbetert. Hoewel veel onderzoek over creatinesupplementen gericht is op atletische prestaties bij jonge mensen, kan het ook veel positieve effecten hebben bij mensen van middelbare of oudere leeftijd. Overleg met je huisarts welke creatinesupplementen je kunt gebruiken.

Jonge honden versus oude rotten

Volgens een onderzoek uit 1998 in “Journal of Applied Physiology” zijn creatinesupplementen misschien wel krachtiger voor oudere mensen dan voor jongeren. De onderzoekers ondervonden dat het lichaam van oudere personen, met een gemiddelde leeftijd van 58 jaar, meer creatine konden opnemen dan het lichaam van 30-jarigen. Hierdoor merk je als 40-plusser meer van de effecten van creatinesupplementen.

Leeftijdsgebonden spierafname

Als je ouder wordt, neemt je spierweefsel af. Creatine kan spiermassa helpen behouden bij oudere bevolkingsgroepen. Een onderzoek uit 2005 in “Medicine and Science in Sports and Exercise” beoordeelde de effecten van creatine- en proteïnesupplementen tijdens krachttrainingen in oudere mannen met een gemiddelde leeftijd van 66 jaar. De onderzoekers kwamen tot de conclusie dat creatinesupplementen niet alleen helpen bij het behouden van spiermassa, maar de spiermassa ook doet toenemen tijdens het trainen.

Lees ook: Betaïne gebruiken voor extra spiermassa na je 40e

Lichaamssamenstelling

Creatine kan bij oudere mannen hun lichaamssamenstelling helpen in balans te brengen, bleek uit een onderzoek uit 2002 in “Medicine and Science in Sport and Exercise”. In dit onderzoek werden 18 mannen tussen de 59 en 73 jaar gevraagd om gedurende drie weken een aantal oefeningen uit te voeren. De helft kreeg hierbij creatine toegediend, de andere helft een placebo. De resultaten tonen aan dat creatine de body mass, fat-free mass en de functionele capaciteit in oudere mannen significant laat stijgen.

Veiligheid creatine

Creatine wordt als veilig ondervonden voor oudere personen, zo blijkt uit een onderzoek uit 2008 in “Nutrition Research”. Hierbij werden de langetermijneffecten van creatinesupplementen bij ouderen met Parkinson bijgehouden. De deelnemers aan het onderzoek kregen gedurende twee jaar dagelijks 4 gram creatine toegediend. Er werden geen ernstige bijwerkingen vastgesteld. De meest voorkomende bijwerking waren milde maag-darmklachten. Een ander veiligheidsonderzoek in “Sub-cellular Biochemistry” over creatine-inname uit 2007 stelde ook geen serieuze bijwerkingen vast.

0 Reacties
Delen
Tags:
Ramon

Ramon

Ramon is oprichter van FitForty.nl en zelf uiteraard een actieve en sportieve veertiger. Vader van 2 zoontjes, getrouwd (met dat 'handje" op zijn schouder in zijn profielfoto) en werkzaam in de online marketing. Hier deelt hij zijn manier van leven om fit, gelukkig en gezond te blijven. Geen "je moet dit, anders dan", maar gewoon tips en adviezen. Doe er je voordeel mee!

Geef jouw reactie